Uit een recent essay dat door Erasmus Universiteit Rotterdam (EUR) in opdracht van FFP is gepubliceerd, blijkt dat financiële planning een sterk positief effect kan hebben op de geluksbeleving van consumenten. De EUR heeft hiernaar ook zelf onderzoek gedaan.
In hoeverre mensen zich gelukkig voelen, is afhankelijk van veel factoren, waarvan financieel welzijn een belangrijke is. Financieel welzijn (welbevinden) geeft aan in hoeverre iemand:
- tevreden is met zijn of haar financiële middelen
- toekomstige financiële zekerheid ervaart
- geen financiële stress van zijn huidige financiële situatie ondervindt.
Betere beslissingen
Door het financieel welzijn te laten toenemen kunnen financieel planners een belangrijke rol spelen bij een groter geluksgevoel van hun klanten. Ook bij sec financieel (product)advies kan dit effect optreden. De meerwaarde van financiële planning is dat financieel planners zich richten op het bereiken van financiële doelen en op het vergroten van de financiële kennis van hun cliënten. Dit heeft een positief effect op het gedrag van de consument op financieel vlak. Huishoudens die gebruik maken van financieel planners nemen – mede als gevolg hiervan – betere financiële beslissingen dan huishoudens die gebruik maken van adviseurs die zich richten op productadvies.
Minder stress, meer geluk
Een andere conclusie uit het onderzoek is dat financieel planners ook onzekerheid en stress bij de consument reduceren en financieel inzicht bijbrengen. Door cliënten duidelijk te maken hoe hun gehele financiële situatie in elkaar zit, krijgen zij meer het gevoel controle te hebben over hun financiën en voelen zij zich gelukkiger.
Meer weten?
Het onderzoek werd uitgevoerd door Martijn Burger (bijzonder hoogleraar Economics of Happiness) en Arjen Schepen (onderzoeker Financial Well-being) van de Erasmus Universiteit Rotterdam.
Neem contact voor de whitepaper
Ik vertel je graag meer over mijn dienstverlening.